De onsterfelijke raap

 

De raap is een wortelgroente met wit of lichtgeel vruchtvlees en behoort net zoals de kool tot de familie van de kruisbloemen.

Het is een vlezige wortel, met een lange of meer ronde vorm, die vaak paars ziet aan de basis van de bladeren. Het is een onmisbaar ingrediënt in stoofpotjes, maar smaakt ook heerlijk in puree of geglaceerd in boter. Tot in de middeleeuwen was de raap een van de lievelingsgroenten van de Europeanen, tot de aardappel ze van de troon stootte.

Hoe kiezen?

Om ten volle te kunnen genieten van de zachte smaak van raapjes en hun typische hazelnoottoets, kiest je het best kleine, stevige, zware en lichtjes paarse exemplaren. Hun schil moet mooi egaal zijn en het loof knapperig en rechtopstaand. Hoe kleiner de raap, hoe steviger het vruchtvlees.

Hoe bewaren?

Als je de bladeren (het loof) verwijdert, kun je een raap ongeveer één week in het groentevak van de koelkast bewaren. Het eetbare loof blijft maar enkele dagen goed in de koelkast, want het verwelkt snel.

Hoe bereiden?

Schil en was de raapjes net voor je ze bereidt om te voorkomen dat ze zwart worden. Als ze heel klein zijn, volstaat het om ze te borstelen. Doe de raapjes in hun geheel of in schijfjes gesneden in gezouten kokend water. Hun zwavelgehalte kan eventueel voor verteringsproblemen zorgen. Daarom raden we aan om ze twee keer te koken (eerst 5 minuten en daarna nog eens 20 tot 40 minuten, afhankelijk van de grootte) zonder deksel op de pot.

Recepten

De raap wordt wereldwijd gesmaakt en elk land heeft zijn eigen typische gerecht! De Duitsers, bijvoorbeeld, raspen rapen en bereiden ze dan zoals zuurkool. De Ieren maken er puree van (een derde raap, een derde aardappel en een derde kool). Raapjes zijn onmisbaar in stoofpotjes en worden klaargemaakt zoals wortels, rauw of in puree, in een soufflé … en zelfs in een heerlijke mousse zoals de grote chef-koks dat doen. Ze absorberen vet en gaan daarom goed samen met vet vlees (lamsbout, schaap, rundskotelet, varkensgebraad …), in het bijzonder geglaceerd in boter of gekaramelliseerd. Het loof maak je klaar zoals spinazie, gestoofd of in soep.

Gezondheid

De caloriearme (36 kcal voor 100 g) raap is rijk aan water (meer dan 90 %), vitamine C, koper en vezels. Het eetbare loof is een uitstekende bron van vitamine A en foliumzuur.